Alkotói tevékenység
A restaurálás mellett különféle festészeti és grafikai technikákkal másolatokat, illetve egyedi képeket is készítek. Az alábbi galériában ezekből a művekből válogattam ízelítőt.
I. Papírra készült festmények
Az akvarell festés technikája:
Az akvarell (a francia "aquarelle" szóból) hétköznapi néven vízfesték. Jellegzetessége a lazúrozó technika, a papír fehér színének szabadon hagyása a csúcsfényeknél és a fehér részleteknél. A felhordott festék áttetsző jelleget kap. Kezdetben vázlatok készítésére használták, s csak később vált önálló művészeti műfajjá. A legnagyobb akvarellisták a japánok, kínaiak, és a 19. századi angol festők (pl. William Turner) voltak.
1. Festménymásolatok:
2. Saját alkotások:
II. Fatáblára készült festmények
A tojástempera festés technikája:
A temperafestés (a latin "temperare", elegyíteni szóból) technikája főként a középkori táblaképek és ikonok festésében volt elterjedt. a fatáblákon kívül előszeretettel alkalmazták ezt a technikát a falakon is tiszta szekkó festéshez, valamint a freskók befejezéséhez. A valódi temperafesték tojásból készül, a tojás sárgájának vizes és olajos komponenseinek emulziójához adagolható a pigment. Festéstechnikája rajzosabb ecsetkezelést igényel, így a kép hajszálvékony vonalkákból épül fel. A kissé modoros hatás ellenére nagyon részletgazdag színátmeneteket lehet elérni.
A valódi aranyozás technikája:
Az ókortól kezdve alkalmazzák az aranyozás valamely módszerét. A középkorban az aranyozómesterséget festőműhelyekben sajátították el a művészinasok. Ez a mesterség rendkívüli fegyelmet, figyelmet és rutint követel művelőjétől. Több rétegű, simára csiszolt enyves-krétás alapozást kell hozzá készíteni. Ez az alapréteg kellőképpen rugalmas az arany megmunkáláshoz (pl. polírozás, poncolás,). A szigetelt alapozásra kerülő polimentréteg biztosította, hogy a felületre kerülő aranyfüst lapokat kellően fényesre lehessen polírozni.
1. Festménymásolatok:
2. Saját alkotások:
III. Vászonra készült festmények
Az olajfestés technikája:
A tojástemperát a 15. századtól kezdve fokozatosan felváltotta a belőle kialakuló olajfesték. Kezdetben felületvédő célból adagoltak olajat a tojásemulzióhoz.a korai reneszánsz mesterek közül a németalföldi Jan van Eyck alkalmazott olyan technikákat, amelyekből a 16. századra kifejlődött a mai értelemben vett olajfestmény. az ő stílusát ötvözte Antonello da Messina az itáliai perspektívával. Sokáig úgy tartották róla, hogy az ő munkássága nyomán terjedt el Itáliában az olajfesték. Olajjal megfelelően alapozott fatáblára, vászonra illik festeni. Az olajfestékben a pigmentet tisztán olajjal (lenolaj, mákolaj, dióolaj) keverték el. Az így kapott festék lassan száradt, ezért nehézfémet tartalmazó pigmenteket is adagoltak hozzá, mivel a mangán és az ólom szárító hatással volt az olajos kötőanyagra.
1. Festménymásolatok:
2. Saját alkotások:
IV. Falra készült festmények
Falkép festészeti technikák:
Falképet már az őskori ember is készített hatalmas barlangrajzok formájában. Tudatosan az ókori fejlett kultúrák művelték először magas technikai szinten. A hordozó általában 1:3 arányban elkevert mész-homok vakolat volt, de készítettek márványporos mész-homok vakolatot is, illetve a bizánciak a mészbe szalmát, állati szőrt kevertek bele. A falképek készülhetnek freskó vagy szekkó technikával. Az előbbinél nedves vakolatra kötőanyag hozzáadása nélkül, az utóbbinál száraz vakolatra valamilyen kötőanyag (enyv, tojás, kazein, olaj) hozzáadásával kerül fel a festékréteg. Különleges falképtechnika a sgrafitto technika, amelynek lényege, hogy a több rétegű színes, nedves vakolatból kaparják vissza szerszámok segítségével a kompozíciót, így olykor domborműszerű alkotás is születhet.
A restaurálandó falképeknél előfordulhat, hogy elkerülhetetlen lesz a leválasztásuk és új hordozó panelre való átültetésük. A leválasztás három féle módon történhet.
a, Bőrében való leválasztás: Csak a festékréteget tépik le a falról.
b, Húsában való leválasztás: A festett felülettel együtt a falazat vakolatrétegének egy részét is eltávolítják.
c, Fallal együtt: A falképet az egész faldarabbal együtt bontják ki. A legdrasztikusabb eljárás, csak ritkán alkalmazzák.
1. Festménymásolatok:
2. Saját alkotások:
V. Tanulmányrajzok